tisdag 29 oktober 2013

do you talk in the middle of Seinfeld, do you read more than two books a month?

Har inte orkat handla de senaste dagarna. Igår köpte jag så jag kunde göra toast till kvällsmat & frukost. Himla trött på toast nu. 

Imorse hade vi som vanligt introduction to course med Fergus. Han pratade om hur våra projekt bedöms och vilka betyg vi kan förvänta oss under det första året. Folk kommer sällan upp i A nivå tydligen, ytterst sällan B och vanligast är C. Himla bra att veta så en inte blir besviken.
Sen visade vi våra mörkrumsprints för varandra på ett högst flummigt sätt. I stort sett bara för att öva på att visa varandra bilder. 

Efter det så gick jag, Klara, Laura och Dimitri å drack te. Nu förstår jag vad "vanligt te" är & varför det måste va mjölk i. Gott! Vi snackade om hur mycket svårare vi antagligen har det än de andra med alla readings och att skriva de himla sammanfattningarna eftersom att ingen av oss har engelska som förstaspråk. Jag tycker i och för sig inte att Jag har det mycket svårare. Känner mig bra på engelska, alla britter jag talat med i klassen tycker också att alla akademiska himla ord är jättesvåra. Får hela tiden höra hur bra min engelska är. Håller med i de flesta fall. Ibland får jag till en riktig ordentlig engelska och ibland är det omöjligt att höra vad jag säger. Oftast när jag är väldigt trött. Haha. Tycker slang är det svåraste. Och vissa sätt att säga saker som vi inte direkt lär oss i skolan.

Favorituttryck hittills som jag inte använt förut:
Fair enough <- BÄSTA slappa uttrycket som ändå låter så himla proper. Tycker jag åtminstonde
Can't be bothered <- Det här är så himla Yrsa. Eftersom att jag oftast bara vill säga att jag inte orkar. Haha 
I reckon <- Får dock inte riktigt in det här i skallen. Är så van vid att säga I think.. 

När vi hängt ett tag så gick jag och handlade mat. ÄNTLIGEN! Hittade två scones med russin för en billig peng och gjorde mig en liten fika istället för lunch. Egentligen bara för att jag ville använda min tekanna.

Nu ska jag få ordning på mitt liv och ta lite bilder. Väntar på rätt ljus.

& just det! Det är strejk på torsdag. En kvinna på skolan tog tag i mig och berättade lite om det & gjorde mig halv gråtfärdig. Jag har inte ens skola på torsdag så jag bara I'M IN! Vet inte om jag är sugen på att demonstrera dock. Not my kind of thing. Men inser att jag måste fota upp båda mina rullar idag och framkalla imorgon pga den här strejken. Men det är det så värt. Inte fan ska våra fina lärare få mindre lön än vad de jobbar och INTE FAN ska kvinnor få mindre betalt än män. Orkar inte så arg jag blir på sånt här. Jag betalar orimligt nog 9000 pund om året för att plugga här och jag fattar inte riktigt vad de gör med alla pengar om lärarna inte ens får ordentlig lön? Här har vi dessutom svaret på varför jag inte orkar sätta mig in i politik och allt vad det innebär. B l i r  s å  a r g  &  l e d s e n. Alltså..
Jag älskar lärare! Jag har haft så sjukt många bra lärare (& alltför många svindåliga som jag och mina klasskamrater fått kickade från skolan. Dåliga lärare = inte ok) och har hittills bara haft bra lärare här.

Ps. Alla bra lärare heter uppenbarligen Mark och är från England! Har totalt haft tre st nu.

x

1 kommentar:

  1. And if I'd fall would you pick me up?

    Storasyster

    SvaraRadera