onsdag 23 oktober 2013

wednesday (heart attack)

Jag hade ställt klockan på sju. Hade bara en "föreläsning" idag, som började klockan två. Så jag tänkte vara duktig och vara på grand parade redo att framkalla när de öppnade klockan halv tio. Vaknade sju och stängde av alarmet. Trötta Yrsa bryr sig inte ett jävla skit om att få så mycket som möjligt gjort. 

Jag framkallade i vilket fall min film, i några grader för varmt dev. Första gången jag framkallat helt själv utan en go vän som högerhand så jag ville helt enkelt inte bry mig. Tänkte att mina självporträtt är så konstiga redan att det säkert bara skulle bli lite häftigt. Haha. Det blev bilder! 

Allt jag trodde jag gjorde fel igår var rätt. Så det kändes bra. Tappade som vanligt filmen på golvet när jag skulle snurra den på spolen. Hade oerhört svårt att skilja på filmen och skyddspappret, länge sedan jag framkallade mellanformat så jag hade t om glömt hur det fungerade. Har inte scannat bilderna än. Orkade inte efter allt kaos jag trodde jag skapade under framkallningen. Laddade ner nån himla negativ kamera i mobilen och försökte se hur de såg ut där, men den var bara smått värdelös. 

Dagens föreläsning var ett "talk" av vår professor (vi ettor får vänta nåt år innan vi får ha honom tror jag) Mark Power. Aka mannen som intervjuade iallafall mig. 
Han pratade i lite mer än en timme om sin karriär från det att han tog sin första bild (på en mobbare som sa att han skulle slänga ut honom och hans kamera från bussen om han inte fotade upp hela rullen på bara honom, vilket han då gjorde - himla go/jobbig historia) till vad han sysslar med nu. Han grundade den utbildningen som är det den är nu samma år som lilla jag föddes. Så vi kan ju bara konstatera att det är ödet osv. & han är en Magnum photographer för den som inte hade koll på det. (Japp. Jag skryter om min utbildning. Frågor på det?) Så han drog ju ganska mycket folk om jag säger så. Vi satt ihoptryckta i vårt föreläsningsrum som blir oerhört varmt och kvavt. Ändå är han den enda som har pratat i över en timme som jag gärna lyssnat på i två timmar till. Trotts att det kändes som att jag skulle svimma av värmeslag när som.

Alltså det var så himla bra, fint, roligt och inspirerande! Det är så att jag knappt förstår att jag är här på riktigt. 

När jag kom hem var det himla fint i min självporträtts studio aka mitt fönster. Så jag fotade upp min andra rulle. Såhär himla löjligt ser det ut förresten:
Måste hålla i burken och trycka av samtidigt. Får emellanåt pausa och skratta åt mig själv. Vad tusan håller jag på med liksom. Fråga inte ens hur jag sätter skärpan. Flyttar kameran mellan varje bild när jag ska vrida fram nästa bild dessutom. Ahh. Sen tror jag att jag ev pajade rullen när jag skulle vara "smart". Japp. Alltid. Får se imorgon helt enkelt.

JÖSSES vad jag babblar.
Imorgon har jag jävligt mycket att göra. Hoppas jag hinner med allt. För då ser jag fram emot crit på fredag. Min favoritdel på veckan! Älskar det orimligt mycket.

Tyvärr så har en gullig tjej i klassen hoppat av kursen. Himla tråkigt. Tror vi ALLA kommer sakna den lille token..

x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar